قره در زبان تركي به معني سياه است و دليل اين نام گذاري به علت سنگهاي سياهي است كه در بناي آن به كار رفته و احتمالاً براي پاسداشت ظلمي بوده كه در حق حواريون مسيح توسط پادشاه ارمنستان روا شده است. بيش از دو قرن بعد در سال 301 ميلادي و در زمان حكمراني تيرداد پادشاه اشكاني تبار ارمنستان آيين مسيحيت دين رسمي اين كشور اعلام ميگردد (ارمنستان نخستين كشوري بود كه آيين مسيحيت را رسمي اعلام كرد).
به سبب مقدس بودن كلمه شهيد نزد مسيحيان در سدههاي 3-6 ميلادي كنار كليسايي نخستيني كه حواريون بنا نهاده بودند، پيكر آنها پس از شهادت دفن ميشود و ساخت كليسايي كه همان كليساي باقي مانده امروزي است، آغاز ميگردد. در طول دوران مختلف به علت جنگهاي فراواني كه در منطقه روي ميدهد كليسا دچار آسيبهاي فراواني ميشود.براي مثال پس از حمله چنگيز مغول در سال 1230 ميلادي به اين مناطق، بيشتر قسمتهاي كليسا تخريب ميشود ولي بعدها در زمان فرمانروايي هلاكو خان، كليسا توسط خواجه نصيرالدين توسي دوباره بنا ميشود.در سال 1691 ميلادي با سنگ سفيد و از سال 1810 توسط اسقف ماكو (سيمون بزنوني) با سنگ سفيد و در دوره قاجاريه توسط عباس ميرزا دوباره مرمت ميشود.بنابر باور مسيحيان ارمني نژاد؛ كليساي تاتائوس نخستين كليسايي است كه توسط مبشرين مسيح در دنيا ساخته شده است. آنها هر سال در هفته آخر تير و هفته اول مردادماه كه مصادف با شهادت تاتائوس، مراسم خاصي در اين كليسا برپا ميدارند. آدرس:جنوب ماكو ، 20 كيلومتري شمال شرقي چالدران در كنار روستاي قره
امام زاده بي بي بيفاطمه كه كودكي خردسال بود در سفري با خواهر خود فاطمه معصومه براي ديدن برادر شان امام رضا همراه بود مورد حمله دشمنان قرار مي گيرند ولي از دست آن ها گريخته و بعد در پي بيماري فوت مي كنند. قدمت اين مقبره به حدود هفتصد سال مي رسد. سنگ مزار او توسط پادشاه وقت آن موقع، شاه طهماسب فرستاده شده است. اين مكان در سال هاي ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۵ توسط خانواده حاج علي محسن شاكري بازسازي گشت.
امامزادگان هفتاد دو تن از احفاد نوادگان امام زين العابدين (ع) و امام محمد باقر (ع) و موسي كاظم (ع) هستند. اين بزرگواران به صورت دسته جمعي از كربلا به مقصد توس جهت زيارت علي بن موسي الرضا (ع) عازم بودند كه اين حركت را مزدوران مامون دانستند و ايشان را به شهادت رساندند بزرگ اين امامزادگان پدر و پسري هستند كه در كتب نامشان با بهترين القاب و توضيح مي درخشد پدر: علي صالح بن عبدالله اعرج بن حسين اصغر بن امام زين العابدين (ع) است. پسر: عبدالله الثاني بن علي صالح فوق الذكر.
در بقعه شرقي محوطه بزرگ 72 تن كه با داشتن دو گنبد. 10 پله در طرفين پايه هاي دو گنبد از ديگر بقعه ها متمايز است دو فضاي چند ضلعي وجود دارد كه محل ورود فضاي دوم از طرف شرق و يا به عبارت ديگر بالا سر امامزادگان عبدالله ثاني و علي صالح است. اين فضا كه از نظر مساحت بقعه و ضخامت ديوارها و نقشه كلي حايز اهميت است. داراي يك صندوق قديمي چوبين با شش قبر مرتفع از زمين با پوشش مرمر و كاشي است اين فضا با ايوان طاق نماي ورودي به طول 40/1 متر به فضاي اول متصل مي شود و در مجموع 25 متر مي باشد كه در ميانه صندوق منبت با طرح هاي هندسي و گلداني مقبره ام سلمه به چشم مي خورد كه او دختر عمو و همسر علي صالح و مادر عبدالله ثاني است كه امام كاظم و امام رضا عليهم السلام به آن دو همسران صالح شايسته مي گفتند.
روستاي گلستان واقع در 4 كيلومتري شهر طرقبه علاوه بر جاذبه هاي طبيعي و ييلاقي، داراي جايگاه مذهبي بوده و آستان متبركه امام زادگان سيد ناصر و سيد ياسر (عليهما السلام) در ابتداي ورودي به اين روستاي زيبا قرار دارد. بنا بر متون كهن از جمله كنزالانساب به قلم سيد مرتضي، اين امام زادگان از برادران بلا واسطه امام رضا (ع) مي باشند.
يادگارهايي از سلاله پاك رسول الله (ص) كه پس از عزيمت آن امام همام به خراسان به همراه انصار و برادران خود به اين سرزمين به ويژه توس هجرت نمودند. اين مكان مقدس جايگاهي است كه نسيم ولايت و امامت روح عاشقان را نوازش مي دهد و زبان ها به بيان عشق و ارادت امام زادگان به نجوا در مي آيد و در زمره مكان هايي است كه به سبب خاك سپاري اولياء خدا، به آن بزرگواران انتساب يافته و همواره از مزيت هاي معنوي و ارزش هاي خاص برخوردار مي باشند.
به درستي روشن نيست اولين بناي بقعه بر مزار امام زادگان سيد ياسر و سيد ناصر (عليهما السلام) در چه زماني و در كدام دوران اسلامي بنيان شده است. گويا تا سال 1342 ش محل مزار منحصر به بقعه اي گلين بوده كه به همت خيرين به تدريج متحول گرديد و اكنون اين آستان متبركه مشتمل بر بنايي جديد الاحداث با نماي امروزي آراسته به كاشي هاي معرق است كه در ميان فضاي داخلي دو ضريح فلزي بسيار زيبا بر روي مضجع شريف امام زادگان نصب گرديده است.
اخيراً اين مكان با افزايش فضاهاي گوناگون توسعه و گسترش بسياري يافته است. اين مكان در حال حاضر علاوه بر زائرين ايراني، پذيراي مسافران از كشورهاي عربي حاشيه خليج فارس بوده و يكي از اماكن زيارتي – مذهبي مهم شهر مشهد به شمار مي آيد. منبع:سيماي گردشگري مشهد - فرامرز صابر مقدم، پيمان حصاري - شهرداري مشهد - 1389